Thursday, June 16, 2016

Läge att sälja bostaden?



Lars Wilderäng har på sin blogg Cornucopia? länge pratat om bostadsbubblan. Den kan så klart spricka när som helst, så vilket strategi bör man välja?

Jag tänker nåt sånt här...

Bestäm först om du vill bo kvar där du bor eller i närheten resten av ditt liv, eller i alla fall mycket länge. Om ja, välkomna bubblan och köp nåt större/bätttre när det är blod i vattnet. Amortera ordentligt och se till att ha en stark ekonomi.

Om du är sugen på att flytta utomlands, fundera över om du tror bubblan kommer spricka snabbt eller långsamt. Om snabbt, sälj. Om långsamt, sälj när du sett priserna sjunka några procent ett par år i rad.

Själv drömmer jag om ett liv som exilsvensk och jag tror bubblan kommer spricka relativt långsamt. Många kommer låta bli att sälja vilket kommer minska utbudet. Efterfrågan kommer minska också, men inte lika mycket. Så jag bör inrikta mig på att sälja men behöver inte ha bråttom. Dyker en möjlighet att hyra upp är det bara att klippa till.

Hur tänker du? Går det att känna sig fri med stora lån?

No comments:

Post a Comment