Friday, June 3, 2016

Arbetslust!

En av mina favoritbloggar, Ägamintid, har ett mycket bra namn eftersom det för tanken till att man råder över sitt eget liv, inte att man nödvändigtvis lägger sig i hängmattan resten av livet.

Jag träffade nyligen en man som ska flytta till Thailand. Jag frågade vad han ska göra där. "Sitta i trädgården och dricka öl" blev svaret. Nu var detta i och för sig en pensionär men jag tycker ändå det låter som en dålig idé.

Det är ett farligt tankemönster som sprids i samhället att arbete är något dåligt och att livet egentligen handlar om något annat. Dels är det inte bra för karriären, och dels gör det livet mindre meningsfullt om du inte redan är ekonomiskt oberoende.

Arbete är en stor del av livet!

Många finansbloggar handlar om att bli fri från arbetet som ett måste. Jag för egen del känner inte att själva måstet som sådant är ett problem. Med en stark ekonomi behöver jag dock inte gå till jobbet för att köpa mat och betala hyran. Jag måste dock gå till jobbet för att realisera mina idéer, få projekten i mål och inte lämna kollegorna i sticket.

Ju starkare ekonomi man har, desto större risk kan man ta. Man kan prova att inte vara anställd och istället jobba i ett eget företag. Lyckas man skapa något av värde, kommer man tjäna pengar. Misslyckas man har man fått en värdefull erfarenhet.

Mitt tips är att lägga av med att slentrianmässigt tycka att arbete är tråkigt. Gör dig fri från den giftiga tanken! Även om du har ett enkelt jobb kan du utföra det med stolthet och en slags vördnad.

No comments:

Post a Comment