Thursday, August 4, 2016

Om staretsens i unga år avlidne broder

"Livet är ett paradis och vi är alla i paradiset, men vi vill inte veta om det, men om vi ville veta det, skulle det redan i morgon dag bli ett paradis på hela jorden".

Ovanstående ord kommer från Bröderna Karamazov och yttras av staretsen Zosimas i unga år avlidne bror Markel.

Det här är något jag tagit till mig. Jag försöker leva som om jag redan uppnåt alla dom friheter jag önskar mig, i den mån det går. Väldigt många hinder i våra liv har vi själva ställt upp.

Jag har ett minne från min ungdom. En vän frågade mig vad jag skulle göra om jag hade en miljon, vilket kändes mycket på den tiden. Jag minns inte vad jag svarade, men jag minns min väns svar: Gör det nu! Gör det ändå, fixa det på nåt sätt!

Kanske lite naivt. Men det är tänkvärt.

No comments:

Post a Comment