Sunday, August 7, 2016

Milstenar på vägen till ekonomiskt oberoende

Här är några möjliga milstenar att fira!

Likvida tillgångar lika stora som skulder = du kan bli skuldfri om du vill.

Utdelningen från portföljen är lika stor som fasta kostnaderna = du går precis runt på din pengamaskin.

Månatlig utdelning är större än månatlig insättning = det självspelande pianot har börjat spela.

Utdelning per år är lika stor som en femtedel av årsinkomsten = du kan vara ledig varje fredag, dvs jobba 80 % med bibehållen inkomst.




För min egen del har jag valt en väg som är 12 mil lång. Dock med rörligt mål, då varje milstolpe är att den potentiella utdelningen från portföljen täcker ännu en månadsinkomst med nuvarande lön. Så varje löneförhöjning flyttar fram varje milstople en bit.

Med potentiell utdelning menar jag vad jag skulle kunna få om jag valde bra utdelningsaktier. Jag räknar med 4 %. Jag har nu en del aktier som inte delar ut pengar.

Vilka delmål firar du?

No comments:

Post a Comment